Masz pomysł na biznes i nie wiesz co dalej?

Mam pomysł na biznes i co dalej?

Jeśli wpadłeś na genialny pomysł otworzenia biznesu, to teraz musisz poświęcić czas na zdobycie doświadczenia i wiedzy. Poznaj branże, zacznij w niej pracować, czerp wiedzą z branżowych portali, blogów, inspiruj się innymi, otwórz się globalnie, zobacz jak to robią  lokalnie, w Polsce, za granicą, bądź elastyczny, inspiruj się innymi. Sprawdź, czy działają już podobne firmy – jeśli tak, to staraj się jak najwięcej informacji z nich wyciągnąć. Konkurencja = kopalnia wiedzy. Informacje, które możesz zebrać to: produkty, rodzaj usług, kanał dystrybucji, relacje
z klientami, koszty produkcji, ilość pracowników, przebieg  i czas rozwoju (ile miesięcy inwestujesz i nie zarabiasz), informacje o kliencie docelowym: kim jest, czego szuka, jakie ma problemy. Im więcej wiesz tym lepszy biznes możesz przygotować, bo znasz krytyczne punkty, dzięki temu Twój pomysł może się wyróżniać, masz szanse go usprawnić, zrobić lepiej. Jeśli masz innowacyjny pomysł, to zastanów się czy Twój start-up rozwiązuje jakiś problem, bo głównie na rozwiązaniu możesz skutecznie zarobić pieniądze. Odkryj słabe i mocne strony swojej potencjalnej firmy – stwórz analizę SWOT.
S – mocne strony, W – słabe strony, O – szanse na rozwój, T – zagrożenia.

Pułapka błędnego myślenia

Jest już wszystko na rynku, nie ma miejsca dla mnie, na mój pomysł… Jestem innego zdania, uważam, że jest miejsca dla każdego kto chce tworzyć swój biznes z pasją, zaangażowaniem
i zdrowym rozsądkiem. Zgodzę się, że nie ma miejsca na byle jakie biznesy, ponieważ konkurencja jest duża i wciąż narasta. Jest bardzo dużo usług i produktów, które powstały ale nikomu nie są potrzebne, DLATEGO warto dokładnie przeanalizować jakie rozwiązania mamy dla naszych potencjalnych Klientów. Zauważ, że w tym momencie mamy potężną ilość tych samych produktów dostępnych od różnych producentów np. batoniki eko: z nasion, bakali i płatków owsianych. Składem szczególnie się nie różnią od siebie JEDNAK różnica jest ogromna: wygląd opakowania, misja firmy, jakość relacji z Klientem. Te dodatkowe elementy ostatecznie wpływają na Twoją decyzję o zakupie właśnie TEGO batonika. Zauważ, że coraz mniej jest ważny produkt
a coraz bardziej WAŻNA jest otoczka. W inny sposób jesteśmy „kupowani” przez firmy. Bądź kreatywny oraz elastyczny, miej otwartą głowę na różne kanały komunikacji z Klientem. Myśl
o tym już od samego początku kreowania pomysłu.

Zacznij od małych kroków. Mniej znaczy więcej

Niezależnie od tego jak duży będzie Twój biznes zaplanuj go i stwórz projekt. Jeśli rozważasz zbudowanie serwisu internetowego, to zbuduj pilotażową stronę. Poszukaj potencjalnych klientów, przedstaw swój pomysł. Dowiedz się czy w ogóle ktoś będzie tym zainteresowany.
W procesie tworzenia zobaczysz, swoje pierwsze błędy które możesz naprawić i będą Cie mniej kosztować niż w przypadku zbudowania czegoś gotowego i przestawiania tego Klientowi. Jest wiele start-upów, które miały super pomysły, ale nie znalazły Klienta, po zbudowaniu firmy aż  9/10 upada!!! Gdy Twoi potencjalni Klienci zobaczą projekt, mechanizm działania, gotowe rozwiązania dla ich biznesu, to uwierz, że z chęcią PODADZĄ Ci na tacy jakie mają potrzeby, a Ty im tylko to dostarczysz w przystępny sposób. Buduj swoją społeczność – czyli szukaj swoich klientów (odbiorców) jeśli np. będziesz chciał otworzyć sklep z kosmetykami najpierw stwórz  kanał na YT/FB/IG i dziel się swoją wiedzą, nie masz wtedy żadnych kosztów utrzymania lokalu, zakupu kosmetyków, pracowników itd.  A w momencie kiedy już zbudujesz relację z odbiorcami,  możesz rozpocząć wprowadzać w życie swój biznes, ponosić pierwsze inwestycja. 

Dlaczego małe kroczki się sprawdzają? 

Masz czas na testowanie, popełnianie błędów, sprawdzanie różnych rozwiązań, szukanie pomysłów, ograniczanie kosztów, sam zobaczysz co Ci jest potrzebne a z czego w ogóle nie będziesz korzystać. Co uważam za najważniejsze możesz się przygotować do prowadzenia biznesu, bo niestety można się szybko wypalić, a tego chcemy uniknąć, chcemy by nasz upragniony biznes nas cieszył i dawał ogrom satysfakcji. Więc róbmy to mądrze.

Policz swój biznes

Biznes to cyfry nie da się uniknąć. Chciałabym, żeby było inaczej, ale z czegoś żyć trzeba, opłacić mieszkanie, koszty prowadzenia biznesu itd.  Musisz uświadomić sobie ile Ty sam musisz zarabiać, oszacuj swoje koszty: mieszkanie, jedzenie, jakieś dodatkowe zajęcie, siłownia, nauka jeżyka angielskiego, paliwo, plus pieniądze na czarną godzinę. Koszt utrzymania biznesu, czyli: Przygotowanie: remont lokalu, wyposażenie lokalu, zakup sprzętu, zakup towaru, budowanie strony internetowej. Utrzymanie: zus, podatek VAT, podatek dochodowy, pracownik, wynagrodzenie dla mnie. Prowadzenie: media, czynsz, itd. Poduszka finansowa: w przypadku przestoju, braku klientów, innych tematów. Koszt, to otwarta przestrzeń, podaję kilka przykładów, jeśli sam do końca nie wiesz jakie są Twoje opłaty, pytaj doświadczonych, SZUKAJ odpowiedzi. Przy prowadzeniu działalności, będziesz nie raz szukał odpowiedzi na swoje pytania. Ucz się już teraz, tej cennej umiejętności ! 

Finansowanie

Gdy Twój pomysł jest na wczesnym etapie: 

Akceleratory przedsiębiorczości – szukaj w konkretnej branży, ponieważ głównym wsparciem jest mentoring, poprowadzenie Cie w działalności, wspieranie doświadczeniem,  trwa do ok. 6 miesięcy.

https://www.peoplepower.pl Branża HR

https://www.kpt.krakow.pl Branża IT i nie tylko 

https://startupspark.io Branża IT i nie tylko

Inkubatory przedsiębiorczości: wspiera przy zakładaniu działalności, pomoc przy działaniach administracyjnych, niejasnych zagadnieniach finansowych.

Gdy masz już Biznes Plan:

PUP – Urząd Pracy w Twoim mieście – dotacja, wsparcie do 20 tys. 

Przeznaczone na otwarcie pierwszej działalności, dodatkowo oferują szkolenia.

PFR – Polski Fundusz Rozwoju – dotacja, wsparcie 100 tys. – lub więcej 

Doradztwo, dofinansowania technologiczne, start – up.

PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – dotacja, wsparcie 100 tys. – lub więcej.

Wsparcie na starcie, dofinansowania technologiczne, rozwój kompetencji, szkolenia. 

Kredyt na niskim oprocentowaniu: 

https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl 

Konkursy dla start-upów: 

https://www.chivas.com.pl

https://startupchallenge.pl

Inwestor kapitałowy: Anioły Biznesu 

Ostatnim ale i równie ważnym pomysłem na finansowanie swojego pomysłu jest udanie się
z pilotażowym projektem do potencjalnego Klienta, któremu zaprezentujesz swój pomysł, jeśli będzie zainteresowany, może zechce Cię wspierać finansowo lub zdecyduje się być Twoim Klientem (bezpośrednia gwarancja, że ktoś kupi od Ciebie produkt nad którym pracujesz). Ważne, aby przy wyborze odpowiedniego finansowania zwracać uwagę na warunki oraz regulamin finansowania i wybierać taki program, który Tobie najbardziej będzie pasował, będzie dla Ciebie najdogodniejszy.

Przeanalizuj czego Ci brakuje, kogo potrzebujesz

Jakiej kompetencji Ci brakuje – czy możesz się sam tego nauczyć czy będziesz potrzebował wsparcia firmy zewnętrznej a może zatrudnisz kogoś. Może będziesz potrzebował znaleźć wspólnika? Tutaj polecam ogłaszać się na FB na wszystkich grupach tematycznych lub na szkoleniach tematycznych lub pytać znajomy, znajomego oraz  linkedin to też jest bardzo dobre miejsce do szukania ciekawych ludzi do swojego biznesu. Zastanów się ile rąk do pracy potrzebujesz, jeśli uważasz, tak jak ja uważałam kiedyś, że ze wszystkim dasz sobie radę sam, to muszę Cię rozczarować, bardzo szybko się wypalisz i zniechęcisz. Rozpisz sobie wszystkie obowiązki, zadania i część z nich deleguj, bo najważniejsze abyś pracował NAD biznesem a nie
W biznesie. Zainwestuj czas w bezpłatne webinary, ludzie chętnie dzielą się wiedzą oraz  doświadczeniem. 

Zastanów się daj sobie czas na wszystkie powyżej punkty

Uwierz w swój pomysł i realizuj go, warto sprawdzić czy zakładanie działalności ma sens na samym początku, najpierw przetestuj swój pomysł. Załóż stronę na facebooku, zainwestuj drobne pieniądze w reklamę aby zwiększyć zasięg odbiorców, zrób prosty sklep, wystaw swój produkt. Obserwuj co się dzieje!  Do kwoty 1050 zł przychodu miesięcznie nie musisz rejestrować swojej działalności, „działalność nierejestrowa” Skup się na produkcie, na reklamie, na komunikacji           z Klientem i czy na pewno Klient chce to, co mu oferujesz.

Ważne, przy działalności nierejestrowanej:

  • Rejestr przychodów – możesz prowadzić tabele w excelu Data/Produkt/Wartość sprzedanego produktu.
  • Nie musisz wystawiać faktur, jednak jeśli Klient Cie poprosi możesz samodzielnie wystawić prosty dokument tworząc go w wordzie. Dokument powinien zawierać dane Klienta: imię, nazwisko, adres. Dane zakupionego produktu: data zakupu, nazwa zakupu, ilość, cena netto/brutto. Dane sprzedawcy: imię, nazwisko, adres, tel. kontaktowy.

Gdy sprzedajesz przez internet:

  • Jesteś zobowiązany zapewnić 14 dni na zwrot zakupionego produktu (prawo odstąpienia od umowy)
  • Musisz zapewnić gwarancję, czyli w praktyce naprawę lub wymianę produktu, jeżeli coś
    w nim nie działa.

Jestem przekonana ze prowadzenie własnego biznesu nie jest dla każdego, kosztuje dużo energii, pochłania czas, trzeba się rozwijać i być gotowym na zmiany. Dlatego uważam ze lepiej jest się do tego maksymalnie przygotować niż porywać z motyka na słonce. Tak jak było w moim przypadku wierzyłam, była we mnie mocna idea tworzenia czegoś co było dla mnie ważne, jednocześnie brak doświadczenia oraz brak chęci do delegowania zadań, bo wszystko sama mogę zrobić! Doprowadziło  mnie do przemęczenia, co w konsekwencji skutkowało zawieszaniem działalności. Jeśli chcecie coś robić na własny rachunek róbcie to z głową! Służę pomocą i chętnie wesprę, pomogę moim doświadczeniem. Wszystko jest możliwe, tylko jest potrzebna na to wystarczająca  ilość czasu i pracy.

Trzymam kciuki!

Masz pomysł na biznes i nie wiesz co dalej?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry